Ritueelbegeleiding

Overgangsriten

In oude tijden werden de overgangen in een vrouwenleven gemarkeerd door overgangsriten te vieren. Deze ceremonies werden uitgevoerd door de vrouwen van de stam/familie. Welke riten dat in Europa waren, weten we niet precies maar men moet dan denken aan de volgende gelegenheden:

- Geboorte en dood
- De menarche
- De zwangerschap
- De geboorte van het kind
- De overgang
- De bruiloft en de avond voor de bruiloft
- De eerste geslachtsgemeenschap


 

Foto gemaakt in Vikingcenter Ribe, Denemarken

Seizoensvieringen


Daarnaast vierde men seizoensvieringen om zo met de cyclus van de natuur mee te gaan en om de goden te eren. In onze westerse cultuur en met name met de opkomst van het paganisme en heidendom, wordt de nadruk (opnieuw) erg op mannelijke godheden gelegd en dus op mannelijke aspecten binnen deze natuurreligies. De andere kant van de verhalen, de verhalen naast de heldhaftigheid van de mannen van de Noorse sagas, de prestige van koning Arthur, het ridderschap, en de portretten van enge stiefmoeders en heksen in onze overgeleverde sprookjes van weleer, worden niet verteld. Het aspect van het goddelijke vrouwelijke en diens (initiatieke) tradities, die oraal zijn doorgegeven door middel van verhalen en sprookjes, zijn vrijwel verloren gegaan. We proberen ze heden ten dage nieuw leven in te blazen en met behulp van het werk van Marija Gimbutas, Annine van der Meer, Karin Haanappel en nog vele anderen, wordt Herstory, HAAR historie, weer zichtbaar. Mede door het werk van hen en mijn eigen onderzoeken kunnen we ook weer de vrouwelijke kant van de seizoensvieringen gaan belichten en van de vrouwelijke godinnen van onze streken.

Hoe zien dit soort ceremonies eruit en waar kan ik bij ondersteunen?

Een ceremonie voor de eerste menstruatie van een meisje, waarbij ze vrouw wordt, kan er als volgt uitzien;
De ceremonie duurt een volle dag of middag waarbij er mensen worden uitgenodigd die dichtbij het meisje staan, zoals haar moeder, haar tantes of vriendinnen of de familie die nauw betrokken zijn bij de opvoeding of bij het meisje in het algemeen. Als zij het willen en het meisje wil dit zelf ook, kan in overleg een gezelschap vrouwen gekozen worden die meedoet aan de ceremonie. Deze dag wordt of buiten of in een mooie omgeving gevierd die bijvoorbeeld is behangen met rode stof en met rode kussens is ingericht, dit omdat rood de kleur is van het bloed en de vruchtbare periode van de vrouw. Er kan gezongen worden, lekker gegeten worden, het meisje kan in de watten gelegd worden door haar te masseren, haar mooi aan te kleden, geuren te gebruiken, make-up op te doen en haar haren te doen.  Er kan een klein offertje gemaakt worden waarin het meisje iets offert wat symbool staat voor haar kindertijd en hier zo ritueel afscheid van neemt. Ze kan door een soort poort van bloemen lopen of van een rozenhaag om zo haar overgang naar haar vrouw-zijn te bekrachtigen. Ze kan dan door de rest van de vrouwen eerbiedig worden ontvangen wanneer ze hier doorheen is gekomen om haar zo te verwelkomen in de volwassen vrouwengroep en vertellen dat ze in al haar vrouw-zijn zal worden geholpen en gesteund door de andere vrouwen.

Bovenstaande is uiteraard maar een voorbeeld. Er is van alles mogelijk en in overleg met u en het meisje zelf kan er een onvergetelijke, feestelijke dag in elkaar worden gezet, waarin er bewust wordt stilgestaan bij de overgang tussen de fasen van vrouw-zijn. Ik maak gebruik van traditionele symbolen van het goddelijke vrouwelijke en al diens gezichten van deze streken. Wat helemaal mooi is, is als er een een traditioneel familie-stuk of onderwerp in de ceremonie kan worden vervlochten zodat de lijn zich voortzet van ouders naar kind en van kind naar de verder nazaten.

Beeld van de Grote Moeder met rode oker, die de levenskracht symboliseert

Rituelen rond de dood

In 2015 heb ik de opleiding tot Rouwvrouw afgerond bij Linda Wormhoudt. De rituelen rond stervenden, overledenen en nabestaanden hebben een speciale plek in mijn hart en was van oudsher een typische vrouwenaangelegenheid. Vrouwen zijn nauw betrokken bij nieuw leven en de dood en ook ik voel, voornamelijk met het levenseinde, een behoefte om te ondersteunen bij deze overgang. Zeker omdat hier nog veel vooruitgang in te boeken is binnen onze westerse samenleving die moeite heeft met deze fase.
Op de dood ligt nog steeds een groot taboe in onze streken. De westerse mens is gericht op leven, schoonheid, vruchtbaarheid, actie en vitaliteit. Het liefst wil men deze tot het einde der tijden behouden. De ouderdom is niet een fase die erkent wordt, de wijsheid van de voorouders en ouderen wordt vergeten en de dood heeft bij de hedendaagse Europese mens vaak een erg definitief karakter.
In de opleiding tot Rouwvrouw, en tijdens mijn opleiding als Toegepast Psycholoog, heb ik geleerd hoe ik rituelen rond het sterven vorm kan geven om via die weg stem en gestalte te geven aan dat wat vaak wordt verzwegen, onder banken wordt gestopt en wat lastig is om mee om te gaan-  emotioneel en mentaal. Als Rouwvrouw zet ik me in om deze overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen en om de nabestaanden op meer emotionele en spirituele wijze te ondersteunen door het inzetten van rituelen en ceremonie, gebruikmakend van de symboliek waar de betrokkenen bekend mee zijn en van oeroude gebruiken rondom sterven. Op deze manier worden emoties gekaderd, dit geeft structuur en houvast aan het sterfproces bij de stervende zelf, en het rouwproces van de nabestaanden.

Stuur mij een e-mail als u interesse heeft in één van deze diensten, dan kan ik samen met u kijken hoe we de ceremonie, de seizoensviering, of de overgangsrite of de laatste levensfase het beste vorm kunnen geven of kunnen ondersteunen. Voor meer informatie over de rol van het vrouwelijke bij sterven kijkt u op de blog-sectie van deze website.

Symbool van Vrouw Holle, de Europese godin van leven en dood, van de overgangen

FOLLOW ME:

  • Facebook B&W

© 2018 - 2019 by © HET VROUWENRAD/ by Mirjam van Donselaar.
KVK NMMR: 72709510
Algemene voorwaarden
Privacy Verklaring & Cookies